Tips til booking af fly, hotel og lejebil

Vi har booket fly og udlejningsbil op til tre gange årligt, i de sidste 14 år. Det giver både gode og dårlige oplevelser. En ting står dog helt klart for os: Man får som hovedregel lige nøjagtig det man betaler for. Hverken mere eller mindre. 

Hvis man vælger lavpris biludlejning, så er det lavpris, og ting som alm. kundeservice og hvad man ellers er vant til, f.eks en rimelig ren bil, korrekt registrerede buler og skader, eksisterer som regel ikke. Som oftest lejer man bilen hos en brooker, f.eks. RentalCars, AutuEurope, eller lign. De indkasserer pengene, reserverer, og udsteder bookingnumre, og dermed er man færdig med dem.

Vi har stået og skulle modtage vores lejebil, som var betalt hjemmefra med alt incl., og måttet erlægge næsten samme beløb en gang til, for overhovedet af få bilen. Lejeprisen blev derved højere end hos de store selskaber som Avis, Sixt, etc. Det var Firefly, så er i advaret. Man mødes også ofte af et meget dårligt engelsktalende personale, der taler engelsk med samme hastighed som deres modersmål. Og det er ikke heldigt, hvis man befinder sig i f.eks Middelhavslandene. Personalet kan tilmed ofte virke både temmelig stressede og sure. Det har vi dog kun oplevet én gang hos et større selskab, og det var Hertz i Fiumicino, Rom.

Vi har også booket bil sammen med flybookingen. GØR DET IKKE. i tilfælde af aflysning, skal man så have pengene retur fra flyselskabet, og ikke fra biludlejeren. Det er stort set håbeløst !

Kort sagt, vi er stort set færdige med lavpris biludlejning.

Mht. lavpris fly, så er der ikke den store forskel i forhold til bilerne. Som oftest foregår købet af billet også gennem en brooker som f.eks. Flybillet, Skyscanner, eller lign. Helt som ved lavpris biludlejning. Alt andet skal foregå med flyselskabet, som det oftest er næsten umuligt, at komme i kontakt med. Vi har stået i en situation, hvor vi var nødsaget til at aflyse, og det var komplet umuligt, at komme i kontakt med selskabet. Det var Vueling. Desuden er der, hos de fleste selskaber, absolut nul service om bord. Nogle selskaber har underlige bagageregler, hvor f.eks. en lille dametaske ved siden af kabinekufferten er forbudt. Det gælder f.eks EasyJet. Hos Ryanair sidder man på plasticsæder, og vi har endnu til gode, at se en Ryan-medarbejder smile. Alle kender jo til strejker hos disse selskaber, ligesom forsinkelser og aflysninger absolut ikke er ualmindelige.

Vi er stort set også færdige med lavpris flyselskaberne.

For både biler og fly gælder det, at hvis man booker i rigtig god tid, så er prisforskellen op til de store selskaber som f.eks. Lufthansa eller Sixt, tit kun nogle få hundrede kroner, og dem betaler vi gerne for, at undgå bøvl og forstyrrelser på rejsen. Det er nu engang meget sjovere at komme glad frem til feriedestinationen til den planlagte tid.

Og brug for alt i verden ALDRIG booking portaler som Travellink, Skyscanner, Travelmarket og lignende. Det er fuldstændig umuligt, at komme i kontakt med disse firmaer, hvis noget skal ændres eller afbestilles. Og pengene er det MEGET svært at få igen. Uanset, hvad de har lovet.


Det samme gælder for hotel-portalerne som Booking.com, Hotels.com og lignende. Brug dem evt. som opslag til at finde ledige hoteller, og book derefter direkte hos hotellet. Der får du den bedste service og den bedste pris. En undtagelse kan være hvor hotellerne har meget lange afbestillingsbetingelser, som f.eks. mange overnatningssteder i Østrig. Her kan man være heldig at få bedre betingelser gennem en booking-portal.

Vi har taget et tidligere slogan fra rejsebureauet Diana til os, og det lyder sådan:

”Ærgelser over dårlige oplevelser huskes meget længere, end glæden over en lav pris”

Del siden